Ontvang de nieuwsbrief en de gratis videotraining

'In 3 Stappen naar een Spannende Tekst'

Hoe schrijf je krachtige zinnen?

13 mei 2019 • Geen categorie

Hoe verbeter je je stijl? Het is een vraag waar veel schrijvers mee worstelen, want stijl… dat lijkt iets persoonlijks. En toch, vanaf vandaag maak jij je zinnen 10 keer krachtiger. Met één kleine aanpassing.

Ik snap wat je je wilt zeggen, maar je stijl… die kan me niet boeien.’ Heb je deze kritiek wel eens moeten incasseren? De meeste schrijvers wel – en voor de meesten is dat erg onplezierig. Om twee redenen.

  • Ten eerste is je schrijfstijl belangrijk. Publiceer een or-nieuwsbrief vol houterige zinnen, en die houterigheid slaat over op de ondernemingsraad zelf. Saai, denkt de lezer, ik heb wel wat beters te doen.
  • Maar er is iets belangrijkers: de meeste schrijvers vinden het lastig om hun stijl te verbeteren. Want hoe herken je een goede zin, en hoe een slechte? Een boeiende stijl lijkt afhankelijk van de smaak van de lezer – en die kun je als schrijver niet beïnvloeden.

De oplossing? Die is simpel. Je kunt je zinnen 10 keer krachtiger maken met een simpel trucje. En het is een trucje dat maar weinig schrijvers kennen.

Je hoort er meer over in de onderstaande video, het 3de deel uit een online-training. En o ja, geloof je nog in het sprookje van de roze olifant? Na dit filmpje ben je waarschijnlijk genezen.

Keuzes
Plaats de belangrijke informatie achteraan. De theorie is simpel, maar… dat geldt niet voor de praktijk. Want een schrijver die dit principe toepast, maakt keuzes. Voortdurend, bij iedere zin die hij schrijft. ‘Oké, dat woord of zinsdeel is belangrijk, maar is het ook echt het allerbelangrijkst, het allernieuwst, het allerspannendst?

Een voorbeeld. Wij ontmoeten elkaar op een feest en we schudden elkaar de hand. Wat zeg ik dan? Waarschijnlijk iets als: ‘Hallo, ik ben Peter.’ Want dat ‘Peter’ is op dat moment het spannendst – althans in mijn zin. Dat er sprake was van een ‘ik’, dat had je al gezien, maar mijn naam kende je nog niet. Dus die moet achteraan.

Maar stel, een half uur later valt de politie binnen. Een heel busje zelfs, met veel honden en pistolen. En die agenten roepen: ‘Wie van jullie is Peter?’ Als ik dan eerlijk ben, stap ik op ze af en zeg: ‘Peter, dat ben ik.’ Inderdaad, nu ligt het accent op het woordje ‘ik’, want dat is de nieuwe informatie. Dat er sprake was van een Peter, dat was de agenten bekend. Ze wisten alleen nog niet dat ik het was.

Gemakkelijker
Pas dit principe toe, en het schrijven wordt… moeilijker. Want iedere keer sta je voor een dilemma: Wat is de nieuwste, de spannendste informatie, de informatie die de lezer nog niet kende, het allermooiste slotakkoord? En hoe krijg ik dat helemaal achteraan?

Maar voor de lezers maak je het juist gemakkelijker. Niet langer hoeven die je zinnen helemaal door te spitten op zoek naar de essentie. Nee, ze weten – bewust of onbewust – waar ze die essentie kunnen vinden: helemaal aan het eind.

En dus krijg jij nooit meer kritiek op je stijl.

Videotraining
Benieuwd naar mijn schrijfmethode? De videotraining Schrijven met Beloftes is tijdelijk in de uitverkoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *