Ontvang de nieuwsbrief en de gratis videotraining

'In 3 Stappen naar een Spannende Tekst'

Luister niet naar mijn marketingboodschap!

5 maart 2019 • Geen categorie

Inderdaad: een plaatje van een auto. Waarom? Wel, die auto vormt een essentieel deel van mijn marketingboodschap. Je ziet het in de video hieronder: je kunt als automobilist wel alle obstakels op de weg verwijderen, maar daarmee krijg je die auto niet in beweging. Wat hij nodig heeft, is brandstof.

En je snapt het al: die boodschap laat zich één op één vertalen naar de wereld van het schrijven. Letters alleen laten lezers niet lezen. Ook die lezers komen alleen maar verder als je ze vol stopt met energie, met brandstof. En hoe brandstof precies aan je tekst toevoegt… dat leer je in de online training.

Leuk gevonden toch? Inderdaad, ik was er trots op (en allemaal op dat special effect met die T-Rex).

Metafoor
En toch… er knaagt een ‘maar’. Want, die auto, die weg, die benzinepomp – ze maken allemaal deel uit van een metafoor. En metaforen kennen hun beperkingen. Ja, je mag ze gebruiken om zaken mee te illustreren, maar ze kunnen niets bewijzen. Of anders gezegd: ze bewijzen echt alles.

Ik heb dat geleerd van Harry.

Jaren geleden zat ik om in de ondernemingsraad en Harry was onze trainer. Harry hield van abstracte uitspraken; hij was er dol op. Zijn betoog zat vol met termen als commitment, communicatie, respect en wederzijds vertrouwen. En als je vroeg om een toelichting (“Wat bedoel je precies met commitment, Harry? Kun je een voorbeeld geven?”), kreeg je een metafoor.

13:50 uur. Harry had het over een op de werkvloer. En, zei Harry, bij zo’n rookbeleid is het essentieel dat het initiatief komt van de werkvloer. Bottom up. Heel belangrijk.

Wij lieten dat tot ons doordringen en kwamen toen met de voor de hand liggende vraag: “Harry, waarom moet dat bottom up?”

“Wel”, zei Harry, “als je een appartement gaat bouwen, begin je niet met de zesde etage, dan start het met de fundamenten.”

Geen speld tussen te krijgen. Dus namen we nog een kop koffie.

14:30 uur. Nu ging het over een beleid tegen intimidatie op de werkvloer. En, zei Harry, hierbij moet het initiatief komen van de directie. Top down, en niet anders.

Wij roerden nog eens in onze koffie. “Maar Harry…, Waarom moet dit nu top-down?”

“Logisch”, zei Harry. “Als je een trap gaat schoonmaken, begin je niet op de eerste verdieping. Dan start je op de zesde, en werk je van daaruit naar beneden.”

Logisch inderdaad. Héél logisch. Met metaforen bewijs je dus alles, en uiteindelijk helemaal niets.

Wat gold voor Harry’s huis, geldt ook voor mijn auto, de weg en de benzinepomp. Metaforen kunnen alleen iets verduidelijken, maar je mag ze absoluut niet gebruiken om je standpunt te onderbouwen.

Maar die T-rex is leuk – vind ik.

Videotraining
Benieuwd naar mijn schrijfmethode? De videotraining Schrijven met Beloftes is tijdelijk in de uitverkoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *